OS närmar sig!



I morgon drar OS 2010 i Vancouver igång! Det innebär för mig två trötta veckor. Får försöka sova lite mellan skola och TV-sändningar. Eftersom OS är i Kanada den här gången innebär det 9 timmar i tidsskillnad. Sportsändningarna kommer att vara under kvälls- och nattid. OS innebär ju inte bara spänning och rolig sport utan även fusk och fult spel. Kl 20:00 i kväll kommer IOK hålla presskonferens om 30 dopingfall inför OS. En gissning av mig är att flera ryssar har åkt dit men tror inte att de kommer att släppa några namn i kväll.

Minns med tydlighet OS i Salt Lake City. Det skulle bli Per Elofssons OS! Han skulle ta de svenska medaljerna i längsdspåren. Han fick ingen olympisk medalj då utan fick senare kvittera ut den på idrottsgalan om jag inte minns fel. För i den dubbla jaktstarten blev han bara fyra efter vinnande Johan Mühlegg, Alsgaard och Estil. Det visar sig ju senare att Mühlegg var dopad.

I första loppet över 30 km fristil rycker Mühlegg efter bara någon km åkning. Elofsson tar upp jakten på honom. Han var ju så pass bra så han skulle kunna hänga på Mühlegg...men det visar sig vara omöjligt. Per klappar igenom och återhämtar sig aldrig. Han bryter loppet. Så här gick det till: http://www.youtube.com/watch?v=8z8qe7YWDOQ
Det var början till slutet på Elofssons karriär.

Bilden av en fuskare. Men medaljerna fick han inte behålla =)!



Jag tror att den rätte vinnaren i det loppet heter Kristen Skjeldal. Tvåan och trean officiellt blev Hoffman och Botvinov, två Österrikare som figurerat runt Walter Mayer som var deras tränare. Han har blivit beskylld för att dopa österrikiska längdåkare och åkte 2009 dit för att ha sålt dopingpreparat. Luktar norskt guld till loppets fyra tycker jag. Det kan ju inte avslöjas nu i efterhand men spekulera går ju!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0