Dan före dan

Midsommarafton i morgon och regnet bara öser ner. Hoppas att det är lite bättre väder i morgon iaf. Åker till Falun i morgon. Midsommarafton firar jag hos Ullis m familj och på midsommardagen ska jag till Roxnäs på beachparty. Som det verkar på vädret blir det inte att ligga och njuta av solen på beachen som gäller utan får väl kosa oss under tak.

Sedan jag fick grönt hår av vattnet här i Trysil så har jag hatt problem med håret. Blekte slingor på det och brände bort jäkligt mycket hår och det som var kvar blev jätteförstört. Hade inte direkt lust att klippa av det heller då jag inte trivs i kort hår. Nu har jag i alla fall hittat en bra hårvårdsprodukt mot kluvna toppar och frissigt hår. Den heter Farouk Silk Therapy och kostar ca 160 kr. Rekommenderas!

Nej nu ska jag packa inför en weekend i Falun...tjocktröjor och tjockjacka blir det som det verkar =(.

Resan

Å vad jag har skrivit och oj vad det har försunnigt hela tiden när jag skulle blogga och berätta om resan. Nu ahr jag skrivit allt i word så nu hoppas jag att det funkar. Får se om nån orkar läsa, det blev lite långt...enjoy!

Vad kul det är när man suttit och skrivit hundratals ord så försvinner allt. Jävla blogg.se, funkar ju inte som det ska för mig. Gör ett nytt försök….skriver allt i word först så att jag kan spara efterhand. Här kommer hela (nåja inte riktigt hela) berättelsen om vår underbara resa till Franska Rivieran 21-28 maj.

Redan om det var i slutet av januari eller om det var i början av februari satt jag och Jossi och hade tråkigt. Vi bestämde oss för att boka en resa för att ha något att se fram emot under en hård vintersäsong i Norska fjällen. Sagt och gjort så började vi surfa runt. Var inne på London och Dublin men till slut bestämde vi oss för Marseille. Vi planerade egentligen ingenting utan det enda vi gjorde var att boka två nätter på Radisson i Marseille. Några veckor innan avfärd bokade Mikaela också in sin resa och någon vecka innan bokade Anette. Vid det laget hade läget blivit ändrat. Vi fick reda på att det var filmfestival i Cannes då och Formel 1 i Monaco helgen som vi skulle vara där. Lite ändringar gjordes så det blev 2 nätter i Cannes och 4 nätter i St Tropez för att avsluta sista kvällen i Marseille, utan hotell.

Onsdagen den 20 maj kom Anette, Mikaela och Jossi och hämtade upp mig hemma hos pappa vid lunchtid för att dra vidare till Örebro. Där skulle vi sova en natt hos Tine innan vi åkte vidare till Skavsta på torsdag morgon. Väl i Örebro blev det lite shopping. Hämtade sedan upp Matilda och åkte till Tine. Var ut och käkade och tog en öl på kvällen. Anette stannade hemma och jag och Jossi gick hem i tid. Mikaela däremot tog en bläcka =). Efter en helt i princip sömnlös natt (hård madrass och kanske liiiite resfeber) åkte vi i halvsjutiden till Skavsta flygplats. Checkade in på flyget och tog en öl. Tänkte oss ett toabesök innan flyget gick. När vi kom ut från toaletten ropade de upp våra namn i högtalarna. De satt liksom och väntade på oss. Ute i sista sekunden. Det kom att bli vårt signum den här resan =)!

TORSDAG 21/5
Landade i Marseille strax före ett och köpte biljett till bussen in till tågstationen av en sur kärring utan servicekänsla över huvud taget. Väl vid tågstationen köpte vi biljetter till Cannes. Rusade förbi Mc Donalds och köpte med lite lunch till tågresan. Vi var förväntansfulla och hade det riktig troligt på tåget vilket inte uppskattades av alla. Sur kärring nr 2 i Frankrike bytte kupé. På tåget gick det runt poliser som vi pratade lite med.

Väl framme i Cannes!! Poliserna eskorterade oss genom staden till bussen som skulle ta oss vidare till hotellet. Bestämde att vi skulle möta upp dem om en timme för att ta en öl. Bussen lät vänta på sig så när vi hade kommit fram till hotellet och checkade in så hade det säkert gått en timme. Det blev en snabbdusch. Mikaela och Anette åkte ner till stan för att möta upp poliserna och jag och Jossi åkte efter. Mötte upp dem i stan men poliserna lyste med sin frånvaro. Men det hade ju ändå gått två timmar då. Strosade runt och bara njöt. Hoppades att kanske få se en kändis. Det var ju ändå filmfestival. Bäst som vi gick där kom en fotograf och ville fota oss. Tog kort på oss i grupp och en och en på röda mattan ;). Folk stannade upp och tittade, undrade väl vilka vi var. Kändes lite obekvämt, posera är ju inte riktigt min grej som ni vet! Fick hans kort till fotostudion så vi kunde gå dit och kolla på korten sen.

Japp det var i Cannes vi var!

Hur gör jag nu då?

Vi hade blivit lite hungriga och satte oss på en uteservering för att få lite mat. Beställde en skaldjurssallad med gåslever, som jag aldrig ätit tidigare. Till dryck beställde vi 50 cl vin var. Det var billigt så det var väl lika bra att köra tyckte vi =). Mikaela och jag gick och köpte cigaretter och när vi kom tillbaka hade vinet kommit….fast inte allt utan bara två flaskor. När vi sa till om mer tittade de lite konstigt på oss. Undrade väl vad allt vinet skulle med oss haha. Satt och åt och drack och bara njöt av att vara där länge och väl.

Strosade runt lite efter det och gick sedan för att titta på korten som fotografen tog. Vi beställde några och det skulle ta ca en halvtimme innan de blev klara. Mikaela och Anette stack för att leta reda på en toalett och jag och Josefin gick en sväng. Hittade en bar in efter en gata där vi beställde en varsin drink. När vi kom tillbaka till fotostudion där vi bestämt träff så kom aldrig Mikaela och Anette. De hade stött ihop med ett gäng norrmän som bjöd på drinkar för glatta livet. Jag och Jossi försökte som fan att leta oss dit men hamnade konstigt nog vid baren igen =). Efter att vi hade fått vägbeskrivning av tjejen i baren hittade vi äntligen fram till de andra. De var på väg hem för att byta kläder och så. Det orkade inte jag och Josefin så vi drog vidare ut i Cannes natten!

Hittade på flera ställen som såg roliga ut efter gatorna och valde med omsorg ett (hm nåja). Där hamnade vi lite i trubbel p g a dryg kille, fick lov att dra en liten lögn och då blev han arg. Fast stället var bra annars. En stor öl var verkligen en STOOOOR öl =)! Vi flydde bättre än att illa fäkta och funderade över nästa drag. Då sprang vi ihop med två väldigt finklädda män som vi kom i samtal med. De bjöd med oss på fest. Lite skeptiska var vi för någon privat fest ville vi inte på…men nej, det var en VIP-fest och det tackade vi ju inte nej till! Så vi följde med och gled bara in där, världsvana som vi är. Det var mycket folk där inne. Gick runt lite med dem och dansade lite. Jossi tog min kamera och fotade sig själv när hon pussade Greg Grunberg (Felicity, Heroes bl a) på kinden. Hon visste inte vem det var. Såg även Antonio Banderas. Ramlade över några killar vid ett bord som jag började prata med. De bjöd på poolparty dagen efter. Vi bytte nummer. Vid halv 6-tiden gick jag ut och väntade på Jossi. Kom i samtal med en kille, det visade sig att han producerat låtar åt bland annat Dr Alban. Han eskorterade oss till taxi. Det var skönt att hoppa in i taxin och dra, han var ganska jobbig om man säger så.

FREDAG 22/5
Dagen efter var det stranden som gällde trots att inte solen sken. Tillbringade någon timme där med ett par flaskor mousserat vin och annan frukost ;). Solen tittade fram alltmer så vi badade t o m. På eftermiddagen gick vi till ”kvarterskrogen” och käkade och drack inte alltför goda Mojitos, men starka. Träffade på ett gäng skåningar där. De kände igen en kille från Äppelbo, hade spelat hockey med honom. Liten värld.

Beachbild.

Gick hem och förberedde oss för kvällen. Blev bestämt att poolpartykillarna från VIP-festen skulle komma till oss istället. De kom ganska sent men vi hann iaf bekanta oss lite med varandra innan vi gick ut. Det var Medy, en fransk skådespelare och Ben, en programledare på franska MTV.

På G ut

När vi kommit ut stod vi mest och väntade kändes det som. Mickis och jag sprang för att leta reda på en toalett och hamnade på champagnevimmel och blev visade runt av en Broadwayartist samtidigt som Pavarotti och Piaf strömmade ur högtalarna. När vi väl kom ut därifrån hittade vi inte på de andra. Sprang på två av skåningarna. Fast det var lite lustigt för vi kände inte igen varandra utan började med att prata engelska med varandra innan vi frågade varifrån de kom. Helt sjukt. Hängde sedan med dem hela natten. Vi hade skitkul. Drinkade, hamnade på mindre fräsch bordell som vi trodde var strippklubb, ölade och drog hemåt när det hade blivit morgon igen.

Jag och Mikaela en tidig morgon i Cannes

LÖRDAG 23/5
Kom ju inte hem förrän halv åtta på morgonen jag och Mikaela. Skulle checka ut från rummet kl 10. Började med att röja upp från gårdagens fest direkt vi kom hem. Tyckte att det var lika bra. Hann med att sova i tre kvart eller något innan det var dags att gå upp och packa väskan och städa resten. Lämnade in väskorna i ett bagagerum sen var det dags att bege sig till dagens utflyktsmål, Monaco!

Monaco, F1

Det var Monte Carlos Formel 1 och det kunde vi ju inte missa när vi ändå var i närheten. Tog ett tag att åka dit. Monaco var helt underbart! Förstår varför rika svenskar flyttar dit! Jaja det är ett skatteparadis också men Monaco har något mer! Det var coolt att gå runt uppe på gatorna på höjderna, höra F 1 bilarna och skymta dem dra förbi på gatorna nedanför. Vi fick en gång promenad efter gatorna i Monte Carlo. Det började bli matdax och ska man käka i Monaco så är ”IT”-stället Café de Paris så självklart var det dit vi skulle gå. Beställde mat och en flaska rosé och bara njöt av värme, vackert väder och vacker utsikt ;). Efter ett tag slog sig ett par killar ner vid bordet bredvid. De var från Holland. Vi fick veckans andra inbjudan till poolparty men tackade nej med tanke på att vi skulle hämta vårt bagage i Cannes och checka in på hotellet i St Tropez samma dag. De tyckte att vi skulle komma dagen efter då i stället så det tackade vi ja till och bytte nummer.

Åkte och hämtade väskorna på hotellet och sen var det bara att sätta sig på tåget igen. Fastnade i St Raphael eftersom inte tåget gick längre. Därifrån fick vi ta taxi till hotellet. Träffade på 3 amerikanska killar som också skulle till Troppan. De fick också ta taxi, kostade oss 90 Euro. Fanns inga fler lediga rum på vårt hotell så de drog vidare. Checkade in sent. Efter en stunds letande av matställe gav jag och Mikaela upp och fick vara hungriga. Det var bedtime för oss sen.

SÖNDAG 24/6:
Gick och käkade frukost på Mc Donalds sen gick vi till stranden. Vi hade verkligen inte hamnat på bästa stranden men men… Fick iaf ett sms från holländarna att de fixat VIP på en club i Monaco på kvällen. Efter en massa fixande och trixande kom vi så iväg. Det blev taxi till St Raphael (110 Euro) och tåg vidare till Monaco.

Från hotellet St Tropez

Kom fram ganska sent på kvällen. Väntade in holländarna på nåt fint ställe där vinet kostade 10 Euro glaset och drinkarna 20. De kom förbi och berättade vart vi skulle mötas upp sen. Anette hade varit där förut och sa att vi skulle ta en annan väg upp så vi kom in gratis. Vi gick upp där, köpte dyrt vin i baren 15 Euro för ett glas och minglade runt lite. De andra kom aldrig. Sms:ade och då var vi såklart på fel ställe. Vi skulle vara en trappa ner. Mötte upp dem och gick dit. Mycket mer folk. Det var ju inte vilken VIP vi var inbjudna till heller utan McLarens VIP…coolt va =)! Efter drinkar och dans drog vi vidare till Jimmy´z som tydligen är jättehäftigt ställe. Det var bara jag och Anette som gick in. När vi kom ut igen var det morgon. Vi hade ingen aning om hur vi kom till lägenheten där de andra var. Tack och lov kom de och hämtade upp oss. Fick någon timmes sömn på en stor madrass på balkongen. Snacka om att sova skönt där ute!

Vi på McLarens VIP

MÅNDAG 25/6:
Dagen efter var det hemfärd till St Tropez igen. Slapp iaf åka taxi utan kunde ta oss med tåg och buss ända fram. Tog en liten break i Cannes där vi sov en timme på stranden. På vägen hem pratade vi m skåningarna och de ville festa så de skulle ev komma till St Tropez. Det var ändå tur att de aldrig kom vi var ganska så trötta så det blev sängen i stället för utgång.

TISDAG 26/6:
Vi bestämde oss för att hyra cyklar och åka till Nikki Beach på andra sidan staden. De sa att det var en sträcka på ca 5 km. Tjena det var väl säkert över en mil. Men vi cyklade tappert på trots att det kom regn och himlen var grå. Väl framme var iaf jag rätt trött och slut. För lite sömn och en mils cyklande och mulet blöööö! Stranden var iaf fin men inte alls mycket folk och de flesta som var där var nudister. Det hade slutat regna så vi korkade upp vinet och slog oss ner. Beslutade oss för att åka vidare för att kanske hitta en bättre strand med lite mer folk. På nästa ställe låg vi och pressade i molnigt väder ett tag sen kom nästa regnskur. När regnet gett sig for vi vidare, till ytterligare en strand. Det hade spruckit upp och solen tittade fram. Mer folk på stranden men här var det i alla fall blandat med påklädda och nudister så vi lade oss till rätta och drack mer vin. Det blev kanonfint väder så stannade kvar där. Träffade på ett par killar som vi gick till strandbaren med och tog en drink. Vid hemfärd skulle vi bli bjudna på middag. Mikaela tolkade efter ena motorcykeln och åkte omkull så hon och jag bestämde oss för att åka hem i stället. Duschade och sov lite när vi kom hem. Anette och Josefin kom efter ett tag och vi tänkte gå ut. Sen ångrade jag mig, var så fruktansvärt trött. Anette och Josefin stannade också hemma och Mikaela sov redan.

Fulla i sol, värme och vin.

ONSDAG 27/6:
Utcheckningsdag igen, veckan är så gott som slut, snyft! Tog bussen in till stan för lite shopping. Hade inte shoppat någonting än. Det var jättevarmt ute. Gick runt och tittade lite och visst shoppade vi också =). Hann med en sväng till stranden innan vi begav oss mot hotellet för att hämta vår packning. Vi tyckte väl vi hade gott om tid och tog en tur i köpcentrat också. Sen jäklars blev det bråttom. Bussen skulle strax gå. Mikaela och Josefin fick ställa sig i kassan och jag och Anette fick springa för att hämta all packning och det var inte lite. Var helt slut när Mikaela mötte upp mig på halva vägen. Vi hann med bussen iaf och efter en massa åkande satt vi så på tåget till Marseille. Tog bussen ut till flygplatsen hungriga och trötta. På flygplatsen fanns det ingen mat alls att köpa, hur dåligt som helt. Jag och Mikaela drog än en gång ut på matjakt utan framgång. Vi fick lägga oss hungriga på golvet på flygplatsen för att försöka få någon timmes sömn.

TORSDAG 28/6:
06:30 lyfte planet hem till Sverige. Jag kan säga att det var ingen av oss som längtade hem. Väl i Sverige stannade vi en natt i Stockholm hos Anettes syrra. Passade på att hälsa på Mia och vovvarna när jag ändå var i stan. Det var berättelsen om den underbara resan som vi gjorde till Franska Rivieran.